Syalom bro, bagaimana membuktikan "Tradisi Suci" ini benar (tidak terkontaminasi dengan ajaran2 manusia)? apakah 'Tradisi Suci" butuh Firman Tuhan/Alkitab tertulis untuk membuktikan ia benar?
Dalam Katolik, apakah dogma2 yg berasal dari Alkitab dan dari Tradisi Suci?
Thanks bro.
Begini bro, kami di Katolik, khususnya saya, memahami bahwa pada awalnya ketika jaman Jesus dulu, Ia mengajar kepada para rasul secara lisan. Para rasul pun mengajar secara lisan. Diteruskan dengan murid para rasul juga mengajar secara lisan.
Memang kemudian ada rasul yang mulai mencatat ajaran Jesus. Itupun pastilah masih sangat terbatas, mengingat sistem cetak dan copy tidak dikenal saat itu, melainkan harus disalin satu persatu. Sehingga kemungkinan jumlah catatan yang lengkap sangat terbatas. Itupun diakui oleh penulis Injil dengan mengatakan bahwa apa yang diajarkan Jesus tidak semuanya tertulis dalam kitab yang mereka tulis itu.
2Yoh 1:12 Sungguhpun banyak yang harus kutulis kepadamu, aku tidak mau melakukannya dengan kertas dan tinta, tetapi aku berharap datang sendiri kepadamu dan berbicara berhadapan muka dengan kamu, supaya sempurnalah sukacita kita.
3Yoh 1:13 Banyak hal yang harus kutuliskan kepadamu, tetapi aku tidak mau menulis kepadamu dengan tinta dan pena.
2Tes 2:15 Sebab itu, berdirilah teguh dan berpeganglah pada ajaran-ajaran yang kamu terima dari ajaran-ajaran yang kamu terima dari kami, baik secara lisan, maupun secara tertulis.
Kemudian saat pengejaran dan pembasmian ajaran Kristen oleh bangsa romawi, banyak dari manuscript itu yang dibakar dan rusak. Sehingga ajaran yang disampaikan tetaplah yang terbesar adalah ajaran lisan.
Ketika Gereja menyadari pentingnya merangkum ajaran ajaran Kristus dalam sebuah kitab yang lengkap, walau pastilah diusahakan selengkap mungkin, dari segala sumber yang ada. Tetaplah yang berupa ajaran lisan yang turun temurun disampaikan, tidaklah mungkin disisipkan dan disebutkan sebagai ajaran tertulis. Karena akan menodai keotentikan Injil itu sendiri. Karenanya dengan segala 'keterbatasannya' Alkitab hanya menyampaikan apa yang terdapat dalam manuscript (itupun banyak yang bahkan kalimatnya harus disusun dan ditulis ulang). Sedangkan apa yang diterima secara lisan tetap disampaikan secara terpisah.
Maka contoh Tradisi Suci adalah: 1) Doktrin- doktrin yang diajarkan Gereja Katolik melalui Konsili- konsili; 2) Doktrin/ ajaran yang diajarkan oleh Bapa Paus, selaku penerus Rasul Petrus, dan yang juga diajarkan oleh para uskup dalam kesatuan dengan Bapa Paus; 3) Tulisan pengajaran dari para Bapa Gereja dan para orang kudus (Santo/ Santa) yang sesuai dengan pengajaran Magisterium; 4) Katekismus Gereja Katolik; 5) Liturgi dan sakramen-sakramen.
Dogma sendiri dapat didefinisikan sebagai “A teaching of the Church revealed implicitly or explicitly by Sacred Scripture or Sacred Tradition, to be believed by the faithful by virtue of solemn definition or the Church’s ordinary Magisterium. For a teaching to be a “dogma,” the specific truth must have been formally revealed and taught as such by the Church; in addition, the dogma must be proposed as binding on the faithful. Hence, the dogma’s acceptance is necessary for salvation.” (Reverend Peter M.J. Stravinskas, Ph.D., S.T.L. Our Sunday Visitor’s Catholic Encyclopedia. Copyright © 1994, Our Sunday Visitor.)
Contoh perkembangan dogma:
1) Dogma yang bersifat formal dan eksplisit: tentang Tritunggal Maha Kudus
2) Dogma yang bersifat formal dan implisit: tentang Bunda Maria dikandung tanpa noda
Daftar dogma menurut Dr. Ludwig Ott dalam bukunya “Fundamentals of Catholic Dogma”I. The Unity and Trinity of God1. God, our Creator and Lord, can be known with certainty, by the natural light of reason from created things.
2. God’s existence is not merely an object of rational knowledge, but also an object of supernatural faith.
3. God’s Nature is incomprehensible to men.
4. The blessed in Heaven possess an immediate intuitive knowledge of the Divine Essence.
5. The immediate vision of God transcends the natural power of cognition of the human soul, and is therefore supernatural.
6. The soul, for the immediate vision of God, requires the light of glory.
7. God’s Essence is also incomprehensible to the blessed in Heaven.
8. The divine attributes are really identical among themselves and with the Divine Essence.
9. God is absolutely perfect.
10. God is actually infinite in every perfection.
11. God is absolutely simple.
12. There is only one God.
13. The one God is, in the ontological sense, the true God.
14. God possesses an infinite power of cognition.
15. God is absolute veracity.
16. God is absolutely faithful.
17. God is absolute ontological goodness in Himself and in relation to others.
18. God is absolute moral goodness or holiness.
19. God is absolute benignity.
20. God is absolutely immutable.
21. God is eternal.
22. God is immense or absolutely immeasurable.
23. God is everywhere present in created space.
24. God’s knowledge is infinite.
25. God’s knowledge is purely and simply actual.
26. God’s knowledge is subsistent.
27. God knows all that is merely possible by the knowledge of simple intelligence.
28. God knows all real things in the past, the present and the future.
29. By the knowledge of vision, God also foresees the future free acts of rational creatures with infallible certainty.
30. God’s Divine Will is infinite.
31. God loves Himself of necessity, but loves and wills the creation of extra-divine things, on the other hand, with freedom.
32. God is almighty.
33. God is the Lord of the heavens and of the earth.
34. God is infinitely just.
35. God is infinitely merciful.
36. In God there are three Persons, the Father, the Son and the Holy Ghost. Each of the three Persons possesses the one (numerical) Divine Essence.
37. In God there are two internal divine processions.
38. The Divine Persons, not the Divine Nature, are the subject of the internal divine processions (in the active and in the passive sense).
39. The Second Divine Person proceeds from the First Divine Person by generation, and therefore is related to Him as Son to Father.
40. The Holy Ghost proceeds from the Father and from the Son as from a single principle through a single spiration.
41. The Holy Ghost does not proceed through generation but through spiration.
42. The relations in God are really identical with the Divine Nature.
43. The Three Divine Persons are in one another.
44. All the ad extra activities of God are common to the three Persons.
II. God the Creator1. All that exists outside God was, in its whole substance, produced out of nothing by God.
2. God was moved by His goodness to create the world.
3. The world was created for the glorification of God.
4. The Three Divine Persons are one single, common principle of creation.
5. God created the world free from exterior compulsion and inner necessity.
-bersambung-